Payment with Klarna Payment with Swish

KÖPVILLKOR

Senast uppdaterat 11/9 2022

Birgerandcompany.se drivs och ägs av Birger and Company AB 559280-3687



Birger and Company AB

Org.nr: 559280-3687


Adress: Hotellgatan 39 B, 66433 Grums



Genom att använda webbplatsen samtycker du till att Birger and Company AB behandlar dina personuppgifter i enlighet med denna integritetsspolicy och aktuell lagstiftning om skydd av personuppgifter.

BETALNINGS ALTERNATIV

Swish handel, köpen signeras alltid med BankID. 
Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst. De vanligaste betalningsmetoderna är  faktura, delbetalning, kort, banköverföring eller annan direktbetalning. Allt är lika säkert.

 

BESTÄLLNING
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finns uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
Är något fel i orderbekräftelsen skall du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected]

 

LEVERANS 


Produkterna skickas med Post Nord. Varubrevet utdelat i postlådan. Om det inte ryms där kommer det att levereras vid dörren eller i en påse utanpå postlådan.

Frakt inom Sverige 39:- övriga länder 79:-.

Beställningar med högt värde skickas i vissa fall med Post nord - My Pack Collect och hämtas vid ombud.

Via PostNord App kan leveransen följas hela vägen.

Våra leveranstider varier då vi tillverkar produkterna för hand och högt tryck på beställningar kan påverka leveranstiden. Vanligtvis är leveranstiden 4-14 arbetsdagar. Ordrar som skräddarsys eller med personligt tryck/gravyr kan påverka leveranstiden, räkna alltid med någon dag extra.



Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.


Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: [email protected]

Om varan har skadats i transporten eller förloras under leverans ska du informera Birger and Company inom 14 dagar. Skadan/stölden skall därefter rapporteras till Postnord/polis innan ny produkt skickas.
Den skadade varan ska returneras till Birger and Company som ersätter skadad/förlorad vara med ny. Ångerrätt/återbetalning gäller ej vid skada/förlorad produkt.



 

PRISER

Priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms. Handlar du från annat land måste du ändra valuta högt upp på sidan till landets valuta. 
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.


*Rabatter/erbjudanden kan ej kombineras med andra rabattkoder. 
Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av produkter.

ÅNGERRÄTT

Läs mer om hur en retur går till här!
Om du ångrat ditt köp eller önskar byta storlek ska ett meddelandet skickas till [email protected] alternativt om du vill kan du använda den blankett som Konsumentverket har tagit fram och skicka via brev till oss. 

Konsumentverkets blankett för ångerrätt hittar du här.

I ditt e-mail ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
För att vi ska godkänna din retur ska produkten vara i nyskick och lappar/etiketter ska sitta kvar. Notera att om du returnerar en använd vara kommer vi göra en värdeutvärdering av varan. Du kommer sedan få pengar tillbaka för varan minus värdeavdraget enligt lag. Värdeminskningen kan sträcka sig upp till 100 % i det fall varan inte går att sälja igen.

Som konsument har du alltid 14-dagars ångerrätt från det att du tog emot varan (ångerfristen).

 

REKLAMATION
Vill du reklamera en vara som du köpt via vår webbutik ska du kontakta oss på [email protected] tänk på att du måste bifoga/ta med ditt kvitto/följesedel för att kunna reklamera. Har köpet skett hos någon av våra återförsäljare ska den butiken kontaktas. 

Du har rätt att reklamera en skadad eller felaktig vara inom 1 år, under förutsättning att varan har brukats enligt våra rekommendationer. Vi uppmanar till att reklamera omgående efter att felet upptäckts.


Om vi godkänner reklamationen, förbehåller vi oss rätten att i första hand reparera varan. Om detta inte är möjligt skickar vi en ny vara. Skulle varan vara slut eller inte kan tillverkas på nytt, återbetalar vi köpesumman och de ev. fraktavgifter som du haft i samband med reklamationen, inom 14 dagar.

 

Som konsument har du alltid rätt att vända dig direkt Birger and Company AB för att få hjälp med reklamationer, ångerrätt eller annan hjälp som berör köp eller beställning.

Mer information om din rätt som konsument hittar på konsumentverket.se. 

Som konsument har du även rätt att få en tvist med ett företag prövad utanför domstol hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN), läs mer på arn.se. ARN finns på postadress: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174 101 23 Stockholm.

Birger and Company kommer att medverka i eventuellt alternativt tvisteförfarande hos ARN och följer ARNs rekommendationer.



1.  Ansvarsbegränsning  

*  Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

* Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

* Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

 

1.  Produktinformation

* Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

 

1.  Information om Cookies

* Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

 

1.  Personuppgifter

*  Genom att handla hos Birger And Company accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

*  Birger And Company är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

*  Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

*  10.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

*  10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
 För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

*  Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

*  10.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

*  10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

10.4.1 Betalleverantör

*  Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Bankgiro, Klarna, Swish.


*  10.4.2 Fraktbolag
 För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
Vår leverans sker via Postnord.

*  10.4.3 Nyhetsbrev
 Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi använder för utskick av nyhetsbrev.

*  10.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

*  10.6 Rätt till rättelse 
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

*  10.7 Rätten att bli glömd
 Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

*  10.8 Ansvarig för dataskydd
 Birger And Company är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

*  10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
 Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.

 

1.  Ändringar till de Allmänna Villkoren

* Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

 

1.  Tvist och lagval

* I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

* Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

* Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.